influencer marketing

Som med de fleste bransjer har den raske utviklingen av teknologi også ført til store forandringer i reklamebransjen. Der vi tidligere konsumerte sikkert noe sånt som 90% av reklamen via tv eller aviser/blader, har det nå i stor grad flyttet seg over til sosiale media. Der oppmerksomheten til folk flest er, der er det populært å reklamere.

Om du leser blogger har du nok lagt merke til at det er endel reklame og sponsede innlegg på de aller fleste største, og i økende grad også de små bloggene. I tillegg har sosiale media som Facebook og Instagram blitt et yndet sted for annonser og sponsede innlegg. Bare se for deg Facebook feeden din i dag kontra i 2008. Bilder av naboens kaffekopp drukner for tiden i diverse sponsede innlegg og sider som deler ut gratis påskeegg til en heldig vinner om du liker dem.

Det er lett å irritere seg over all reklamen vi blir bombardert med hver eneste dag. Spesielt når en stor blinkende banner med reklame for Butinox (som jeg interesserer meg fint lite for) spretter opp i veien for den artikkelen jeg holder på å lese. Det er lett å glemme at det faktisk er all denne reklamen som gjør at jeg er i stand til å kunne lese akkurat den artikkelen, uten å måtte betale i dyre dommer for den.

“Det er lett å glemme at det faktisk er reklamen som gjør at du kan lese akkurat den artikkelen, uten å måtte betale for den.”

Vi har blitt så vant til å få alt av innhold gratis i dag. Når en avis krever et lite beløp i bytte mot å lese en artikkel, klager vi høylytt om at det bare er dritt på VG for tiden og at alt det “bra” er pluss. Men betale, det skal vi ikke. I tillegg er vi så frekke at vi også klager på at det er reklame der. Vi skal ha alt gratis, men vi skal ha oss frabedt reklame.

Vi klager på reklame og vi klager på dårlig journalistikk. Men fakta er at så lenge vi ikke gidder å betale for bedre journalistikk, må vi ta til takke med reklame. Hver dag jobber det vanvittig mange dyktige folk for å skape innhold som vi fritt kan konsumere. Disse menneskene må jo få betalt for den jobben de gjør.

Mange klager på at deres favorittblogger nesten bare består av sponsede innlegg og reklame for tiden. At det finnes folk som villig deler sitt talent, sine sminketipstips, oppskrifter, reiseanbefalinger osv med oss som hobby er kjempefint. Dessverre er det tidkrevende å drive blogg og jeg forstår godt at disse menneskene griper muligheten om de kan tjene litt penger på den jobben de gjør. En blogg bør selvfølgelig ikke bare bestå av sponset innhold, men noe må man regne med. Eller hadde du heller foretrukket å heller måtte betale en tier for hver gang du skulle få din daglige dose med treningstips og inspirasjon? Å måtte betale en femtilapp for hver makeup tutorial du skulle se på YouTube?

“Hadde du foretrukket å måtte betale en femtilapp hver gang du skulle se en makeup tutorial på YouTube?”

Slik var det nemlig før i tiden. Da jeg var tenåring måtte vi kjøpe blader eller bøker om vi ønsket tips om hvordan vi skulle sminke oss. Jeg husker ennå gleden av å sitte med et helt eget eksemplar av Stephanie Seymour’s Beauty Secrets for Dummies. Den kostet litt, men var verdt det. Jeg lærte mange “hemmelige” tips og triks som hvordan forme øyenbryn, hvordan legge contour osv. I dag får du innholdet i hele boka i en enkel tutorial på YouTube. Helt gratis, men med en irriterende fyr i begynnelsen som skryter av Lamborghinien han har i garasjen som du kan klikke bort etter noen sekunder.

Sponset innhold er nok med andre ord ikke noe vi kommer unna og det kommer nok til å bli enda mer av det i framtiden. Hvilke konsekvenser det har er ikke en diskusjon jeg skal ta her, jeg hadde nemlig tenkt å skrive litt om en form for markedsføring som bare kommer til å bli større og større de neste årene. Såkalt influencer marketing.

“Jeg ønsker å skrive litt om en form for markedsføring som det kommer til å bli mer og mer av i framtiden, nemlig influencer marketing.”

Mange mindre bloggere og instagrammere har nok merket at de oftere og oftere blir kontaktet av brands som ønsker sponsede poster. Da gjerne med kun produkter som betaling, noe jeg skriver mer om dette innlegget. Der det tidligere bare var de største bloggerne som fikk slike samarbeid, er det nå vanligere å bruke mindre bloggere også. Jeg bruker ordet blogger, men mener egentlig alle influencere fra Instabloggere til YouTubere, eller bare en person med en populær side eller gruppe på Facebook. Influencer marketing er genialt for dem som har et produkt å selge, men hvor stuerent er det egentlig? Influencers er ofte unge mennesker med begrenset kunnskap om markedsføring, og etiske retningslinjer når det kommer til sponset innhold.

Hele influencer marketing begrepet er en diger gråsone i mine øyne. Hvor går egentlig grensen for hva som regnes som reklame? Når skal et innlegg merkes, og med hva? Om en ung jente mottar et produkt fra et firma og merker det med #ad på Instagram, må hun da merke #ad hver eneste gang hun har nevnte produkt synlig i et bilde?

“Hvor går egentlig grensen for at noe regnes som reklame?”

Hva er egentlig forskjellen på om man betaler for sin favoritt mascara og skryter av den på Facebook vs. at man får den samme favorittmascaraen tilsendt vederlagsfritt? Om man skriver et ærlig innlegg om hvordan style en blazer og i det samme innlegget bruker affiliate lenker, er det da reklame. Mens om man skriver samme innlegget og linker til akkurat de samme produktene uten å ta med affiliate delen er det ikke reklame. Når man blir bedt på et event for et spesielt merke og skriver om det, men ikke nødvendigvis får noen produkter. Skal det merkes da? Det er mye å sette seg inn i for en ung jente uten noen form for utdanning i eller erfaring fra journalistikk eller markedsføring.

I tillegg er det hele skattedelen. I følge skatteetaten regnes en blogg som en hobby og er ikke skattepliktig om du tjener under 50 000 i året på den. Det mange ikke regner med er at alt av gratis tilsendte produkter også regnes som inntekt. Selv om produktene ikke betaler husleia eller gir deg mat på bordet. Her er derimot grensen av en eller annen grunn satt til kr 1500 om jeg ikke tar feil. Ikke noe særlig for en fattig student som allerede har nok utgifter på å drive bloggen sin, og lite inntekt til å skatte av disse produktene. Ironisk nok er det kanskje denne noe irriterende skatteregelen som kommer til å styrke bloggernes rettigheter ettersom det er svært kjedelig å måtte skatte av “gratis” produkter. Plutselig blir de mer en utgiftspost, enn gratis produkter. Enda en grunn til å kreve betaling for det man gjør.

“I følge skatteetaten regner en blogg som en hobby om du tjener mindre enn 50 000 for den, det mange ikke vet at her teller også produkter du får tilsendt som inntekt.”

Jeg tror de aller fleste innholdskapere ønsker å en dag kunne leve av sine kreative evner. Det er i utgangspunktet vanskelig, men kanskje enda vanskeligere når markedet ikke engang er villig til å betale for det innholdet man produserer. Da er det en løsning å samarbeide med kommersielle partnere og produsere sponset innhold en gang i blant. Jeg synes i utgangspunktet ikke dette er noe problem så lenge innholdskaperen har satt seg inn i reglene for merking av sponset innhold. Jeg synes faktisk det kan være en positiv ting i den forstand at reklamen blir mer spisset mot et publikum som kan finne den interessant. Jeg følger jo de jeg gjør fordi jeg liker stilen deres, og faktisk kan være interessert i de produktene de viser fram på sin profil. Reklame eller ei. Jeg har heller ikke noe problem med at en dyktig blogger skal tjene penger på meg. Jeg lar meg jo inspirere av innholdet denne personen skaper, da unner jeg henne virkelig å kunne tjene penger på det også.

“Jeg lar meg jo inspirere av innholdet denne personen skaper og da unner jeg henne virkelig å kunne tjene penger på det.”

Influencer marketing har nok kommet for å bli. Det er opp til oss innholdskapere å sette oss inn i reglene for korrekt merking men også å definere hva vi ønsker å markedsføre på våre sosiale media. Om man velger å promotere drittprodukter er det kun oss selv det går ut over. Men husk at vi er alle forskjellige og det som er dritt for deg kan være gull for meg. Jeg har selv en enkel regel og det er at jeg ikke skriver om noe jeg ikke ville ha kjøpt eller brukt selv. Jeg skriver heller ikke om noe uten å ha prøvd det først (med unntak av klær da). Jeg er som de fleste konsumenter, jeg prøver å være bevisst, men jeg er ikke perfekt.

“Om en velger å reklamere for drittprodukter er det kun oss selv det går ut over.”

Det jeg velger å fronte her på bloggen representerer min stil, min smak, mine meninger og mine erfaringer. Ikke nødvendigvis en universell sannhet. Jeg har min faglige bakgrunn som frisør, alt annet er personlige preferanser og velmente tips.

Hva er dine meninger om temaet? Synes du reklame på sosiale media er ok? Er du villig til å betale for å sikre deg kvalitets innhold? Og om du blogger selv. Synes du det er vanskelig å sette deg inn i hvordan reglene for merking av sponset innhold er? Hva mener du om konseptet influencer marketing, og måten det fungerer på i dag? Synes du at du får nok informasjon om dine plikter som blogger (f.eks skatteregler og merking av sponset innhold)?