At det jukses over en lav sko på Instagram er neppe nyheter. Men om du tror at det stopper ved filtre, Facetune, kjøping av følgere og det faktum at Instagram ikke akkurat er instant lengre, tar du mektig feil. Alt dette er så 2014.

Jeg har vurdert mye fram og tilbake om jeg skal skrive dette innlegget eller ikke. Det er ikke akkurat som at Instagram er viktig uansett. Dette er selvfølgelig bare tøv. Faktum er at dette er det vi liker å si til andre, men jeg gidder ikke legge noe i mellom. Instagram er viktig for mange. Hvis ikke hadde det jo ikke forekommet så mye juks.

Jeg har ofte tenkt at folk er folk og at “alle” vet jo at det jukses allikevel osv. Allikevel hører jeg om folk som blir frustrerte fordi de ikke klarer å få følgere og tror det er noe galt med dem. Jeg hører også om små bedrifter som blir oppfordret til å satse på såkalte “influencers” og da gjerne de mindre, da de ikke krever betaling. Jeg ønsket derfor å skrive noen ord om det som egentlig foregår i kulissene, det som “alle” vet, men ingen snakker om.

Det ligger utrolig mye arbeid bak en suksessfull Instagram konto, og da mener jeg ikke bildene for å si det sånn. Sett utenfra kan det se ut som en konto er veldig populær, men som vanlig på Instagram er ingenting som det ser ut.

 

The blogger/brand connection

Som alle som noen gang har forsøkt seg på blogging vet, er det veldig mye jobb. Mye jobb og leserne kommer ikke så fort som man først hadde trodd. Instagram derimot, er mye enklere. Bildene kan tas på farta med mobilen, tekst er overflødig (ingen leser blogger i dag uansett) og det er mye lettere å bli sett. Med Instagram oppsto fenomenet “microblogging”.

Mye av aktiviteten som før foregikk på blogger, foregår nå på Instagram. Bare sjekk antall kommentarer på en gjennomsnittlig bloggers Instagram kontra bloggen deres. Det har gått så langt at sponsorer ikke lenger nødvendigvis ønsker et blogginnlegg i bytte mot et sponset produkt lengre. En post på Instagram er like mye, om ikke mer verdt i dag. Dette har gjort at Instagram de siste årene har eksplodert med unge jenter som ønsker å bli såkalte “influencers”. Noe som blant annet innebærer å få gratis produkter i bytte mot en Instagram post.

“Sponsorer ønsker nødvendigvis ikke et skrevet blogginnlegg i bytte mot produkter lengre, et bilde på Instagram kan være like mye verdt.”

Et sponset innlegg hos en stor blogger/influencer med flere ti til hundretusner av følgere kan være dyrt idag. Dette har gjort det populært å benytte seg av såkalte små “influencers”. Folk som har mellom 1000-10 000 følgere på Instagram. Tanken er at de ofte kan ha et mer engasjert publikum, reachen er fortsatt ganske stor og de kan få det “gratis”. Små influencere krever nemlig ikke penger for jobben. I og med at de har såpass lite følgere er det også lite sannsynlig at følgerene er kjøpt.

Engasjement

De siste årene har Instagram eksplodert med unge jenter og gutter som ønsker “Instafame”. Før i tiden var dett lett å virke populær. Man kunne bare kjøpe seg likes og følgere. Onde tunger skal ha det til at de aller største som f.eks Aimee Song fra Song of Style i sin tid kjøpte sine første 10 000 følgere. Det var også lettere å bli sett i gamle dager. Både blant vanlige folk, men også av spammere og bots. Noe som resulterte at man lettere fikk såkalte “ghost followers”. Altså falske eller inaktive, men ikke nødvendigvis kjøpte følgere.

Etter at den nye algoritmen kom i fjor har det blitt mye vanskeligere å bli sett på Instagram. I tillegg er det også utrolig mange flere om beinet og kommer man ut for en dårlig start kan veksten bare stoppe opp. Man er rett og slett ikke synlig når man har få følgere.

“Etter den nye algoritmen kom er det blitt mye vanskeligere for små kontoer å bli sett på Instagram. Man er rett og slett ikke synlig når man har få følgere.”

Den nye algoritmen favoriserer engasjement og dette er bloggerne veldig klar over. For å bli sett må man jobbe kjempehardt med å like og kommentere på andre profiler. Alle vil ha følgere, men ingen vil følge mange. Det blir et regnestykke som er vanskelig å få til å gå opp. Dette er ikke noe som får fram det beste i folk for å si det mildt. Jeg ser ikke på meg selv som en spesielt naiv person, men jeg har faktisk fått bakoversveis av hvor falske folk kan være på Instagram.

Let’s support each other

Som dere kanskje skjønner er det ingen i 2017 som kjøper følgere lengre. Juksingen er mye mer sofistikert enn som så. Det handler om å fremme engasjement. Eller rettere sagt, jukse seg til engasjement. Det fungerer sånn som dette. Bloggere går sammen og danner grupper og små samfunn hvor de bytter på å gi hverandre likes og kommentarer. Disse gruppene dannes via pm på Instagram, men også på Facebook, Google+ og apper som Telegram. For at ikke Instagram skal finne ut hva som foregår. Reglene er som følger: Alle i gruppa må like og kommentere hverandres bilder før de får poste sitt eget.

“Bloggere går sammen og skaper grupper hvor de bytter på å gi hverandre likes og kommentarer.”

Det er vanskelig å bli sett på Instagram og spesielt etter at den nye algoritmen kom var det mange små bloggere som ble helt usynlige over natten. Tanken bak slike Instapods var at bloggere støttet og hjalp hverandre å bli mer synlig å kanskje nå flere med sin profil. I utgangspunktet en fin ide. Dessverre blir enkelte av disse gruppene utnyttet av folk som kun har sine egne interesser i tankene. Mange er slett ikke interessert i de andres bilder, kun å få likes på sine egne. Det hele oppleves som veldig falskt. Det verste er allikevel måten gruppene brukes til å poste sponsa innlegg.

Hver gang noen poster et sponset innlegg er det gjerne med kommentarer som “Please kommenter på vippene, de er sponset” og “Vær så snill å nevn smykket babes, sponset post” xoxo. De andre i poden (som gjerne har fått akkurat det samme smykket sponset) kommenterer at ååå det er så fint så. Disse gruppene kan lett ha opp til 30 medlemmer og mange er medlem av flere. Du kan selv regne deg hvor mange ekstra likes og kommentarer man kan få via slike grupper. Mye arbeid sa du? Vel, det er utrolig hvor mye tid og krefter enkelte er villig til å bruke på Instagram.

LB

En annen måte det jukses med likes og kommentarer er ved å bruke kjendisene. Man går inn på en stor konto som f.eks Kylie Jenner og kommenterer lb som står for like back. Veldig mange vil se kommentaren og siden de også vil ha likes skal dette visstnok gi mange likes. Dette er en populær teknikk blant tenåringer som ønsker å virke mest mulig populære, men funker for bloggere også. Det er også mye mer subtilt enn å bruke den tackye hashtaggen #likeforlike.

Follow/unfollow

Alle som er på Instagram har helt sikkert lagt merke til at følgertallene går opp og ned. Det er ikke alltid det faktum at du har vært litt sløv med kvaliteten på bildene dine som er grunnen. Dessverre er det mange som har fått imponerende følgertall ved å bruke denne strategien bevisst. Følge hundre, så avfølge de som ikke følger tilbake. Hver dag. Forsåvidt helt legit det også om man tror man oppnår et engasjert publikum på denne måten. Andre går lengre og avfølger de som følger tilbake også og håper ingen sjekker dette. Newsflash til dere, “alle” sjekker i dag.

Jeg skal ikke nevne navn, men ganske mange “store” bloggere (ja, også norske) bruker stadig denne teknikken på meg. Ofte. Det er faktisk alltid de med 10-20k pluss som er verst. Når jeg ser samme person følge meg for trettende gang den samme uke, tenker jeg mitt for å si det sånn. Mange av de som ble store på Instagram over natten våknet altså ikke bare opp til 200 000 nye følgere som de og Se og Hør vil ha oss til å tro. Veldig mange av dem har sittet i time på time og fulgt og avfulgt tusenvis på tusenvis av folk. Men det er jo ikke så kult å si til se og Hør.

“Mange store kontoer på Instagram våknet altså ikke bare opp til 200 000 følgere over natta slik de gjerne vil ha deg til å tro.”

Før hadde jeg en app som viste unfollowers automatisk, men for en stund siden gjorde Instagram denne funksjonen ulovlig. Med andre ord kan man ikke sjekke lengre. Det vil si at det nå er fritt fram for alle som måtte ønske å jukse seg til følgere på denne måten. Det vil også si at de som fortsatt driver follow/unfollow nå må føre “manuelt regnskap”. De må altså inn på hver enkelt konto de følger for å sjekke. Er det bare jeg som synes dette virker litt tidkrevende og tungvint? Man skulle tro at de nye reglene skulle sette en demper på folllow/unfollow strategien, men den gang ei. Nå for tiden tar det helt av. Jeg får flere titalls følgere hver dag, og mister like mange. Med andre ord, det er mange som benytter seg av metoden for tiden. Det er utrolig irriterende fordi jeg får aldri med meg om noen jeg kjenner eller ønsker å følge tilbake følger meg da notifikasjonene bare går så langt bak i tid.

Shoutouts

En måte å øke synligheten sin på Instagram er ved å få en shoutout eller re-post fra en større konto. Dette er forsåvidt ikke juksing, men mange bloggere kan likevel bli lurt. Jeg får utallige mailer, personlige meldinger og kommentarer fra store inspo kontoer med tilbud om å gi meg en shoutout. Mot en ganske heftig betaling selvfølgelig. Jeg har aldri prøvd, så jeg vet ikke om det har noen effekt. Det jeg har lagt merke til derimot er at mange av disse kontoene kan ha 200 000 følgere men bare 150 likes per bilde. Med andre ord de har slett ikke den reachen de påstår de har. Å bruke penger på dette vil i verste fall være penger rett i dass, men det faktum at slike kontoer fins må jo bety at det er penger å hente. Jeg tviler ikke på at mange har blitt lurt av slike kyniske folk. Om du ønsker shoutout kan du av og til få dette helt gratis ved å tagge merkevarene i bildet. Det er selvfølgelig vanskeligere, men du slipper å bli lurt.

Sånn avslutningsvis

Det er ikke min intensjon å være dømmende og moraliserende da folk må få gjøre som de vil og å jukse seg til følgere ikke er ulovlig. Jeg syns bare det er greit at dette er noe folk vet om da de kan gjøre litt research før de velger å bruke sine markedsføringsbudsjett på bloggere med et tilsynelatende engasjert publikum. Et publikum som egentlig bare består av andre bloggere som kun er “engasjerte” fordi de tjener på det selv.

Jeg mener heller ikke å henge ut absolutt alle bloggere og influencers på Instagram. Det fins selvfølgelig mange som er utrolig dyktige og som har jobbet hardt og fått sine følgere uten å bruke skitne metoder. Jeg vet om mange både store og små bloggere som har både ekte og engasjerte følgere. Jeg ønsker bare å gjøre folk oppmerksomme på  hva som kan ligge bak en “populær” Instagram konto. Å skaffe seg ekte følgere på Instagram i dag er hardt arbeid, og jeg skjønner egentlig godt hvorfor noen velger å jukse. Problemet er bare at disse metodene ikke skaper noe særlig engasjert publikum på lang sikt. Man tiltrekker seg mest bare folk som er ute etter å mele sin egen kake og når de har oppnådd det de ønsker er de plutselig borte.